Ліквідація ДАБІ (Постанови КМУ №218 та 219): погіршення чи покращення?

Вже пройшов практично місяць з дня набрання чинності Постановами КМУ №218 «Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» та №219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду», якими було дано старт реформуванню сфери архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Ще до прийняття цих Постанов було багато інформації про їх невідповідність законодавству (зокрема, Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”), а також зазначалося, що викладені в них положення призведуть не до ліквідації корупції в сфері містобудування, а навпаки – до збільшення корупційних ризиків та ускладнення процедур оформлення дозвільних документів на будівництво. Що власне ми зараз і бачимо…
Незважаючи на це, Постанови було прийнято 13.03.2020 року, а вже 18.03.2020 року вони набрали чинності.
❗️ Про наявність колізій, які створили вказані постанови, 16.04.2020 року заявив і Мінрегіон!

Зміни та їх аналіз

Передбачено створення двох центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ), а саме Державної інспекції з містобудування України (ДІМУ) та Державної сервісної служби містобудування України (ДССМУ), в той час, коли Законом України “Про регулювання містобудівної діяльності” передбачено лише один  центральний орган виконавчої влади архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Створюється насправді не два, а три ЦОВВ (третій – це Державне агентство з технічного регулювання у містобудуванні України), проте поки не визначені його повноваження. Також незрозуміло, що буде з нещодавно створеним в Мінрегіоні Директоратом з технічного регулювання, та як будуть розподілені відповідні функції.
🎯 Зупинено дію постанови КМУ №553 від 23 травня 2011 року “Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю” до початку виконання функцій і повноважень Державної інспекції містобудування, чим з 18.03.2020 року повністю унеможливлено проведення органами держархбудконтролю перевірок!
Запроваджено чек-лист прийняття документів у центрі надання адміністративних послуг для отримання дозволу на початок виконання будівельних робіт для нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту об’єкта будівництва передбачає наявність МУО або листа уповноваженого органу містобудування та архітектури про те, що для проектування даного об’єкта будівництва містобудівні умови і обмеження не надаються.
Таким чином, у випадках, коли заплановано здійснити роботи із проектування об’єктів, для яких згідно чинного законодавства (ч. 3. ст. 29 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» та Переліку об’єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються (Наказ Мінрегіону від 06.11.2017 року №289)) не потрібно отримувати МУО, з 18.03.2020 року замовнику необхідно отримувати лист від органу містобудування та архітектури про те, що містобудівні умови дійсно не потрібні. Процедуру звернення та отримання таких листів від органів містобудування та архітектури не врегульовано.
Можливі та вже існуючі наслідки:
З огляду на описане вище, та беручи до уваги, що 14.04.2020 року в Верховній Раді України було зареєстровано законопроект №3336, можна дійти висновку, що Постанови КМУ №218 та 219 виявилися “сирими”, і вже призвели до проблем при оформленні документів у сфері містобудування. Фактично, законопроектом №3336 намагаються «легалізувати» положення Постанов №218 та 219, і створити під них відповідне законодавче підґрунтя.
Разом із цим, ДАБІ не ліквідована, нові органи архбудконтролю не створені, і на мою думку, ДАБІ навряд буде ліквідована до кінця цього року. При цьому, запуск Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва може не відбутися у передбачені законодавством строки.
Тут варто  ще згадати, що Електронний кабінет замовника будівництва (який є компонентом ЄДЕССБ) відключений з 19.03.2020 року на невизначений термін; і 23.03.2020 року ДАБІ України видало Наказ №691, згідно з яким територіальні органи — структурні підрозділи ДАБІ з 23.03.2020 року припинили виконання дозвільних функцій щодо об’єктів СС2.
Все це в результаті призведе (і частково вже призвело) лише до посилення корупційної складової при оформленні документів.
Джерело: DREAMDIM